Huoltoikkuna päivitystä varten alkaa perjantaina 21.2.2025 klo 18.00 ja päättyy maanantaina 24.2.2025 klo 9.00. Tuona aikana palvelussa voi olla pitkiäkin käyttökatkoja.
Päivityksen myötä GS1 Synkasta viedyt Excel-tiedostot sisältävät uuden sarakkeen tuotetietojen viimeisimmän muutoksen päivämäärälle.
EU:n yleisen tuoteturvallisuusasetuksen vaatimat tuotetiedot GS1 Synkkaan
EU:n yleinen tuoteturvallisuusasetus on kuluttajatuotteiden turvallisuutta koskeva uusi lainsäädäntö, jonka tavoitteena on varmistaa, että kaikki EU:n markkinoilla olevat kuluttajatuotteet ovat turvallisia. Asetuksen soveltaminen astui voimaan 13.12.2024.
Kaikkia kuluttajatuotteita paitsi elintarvikkeita ja lääkkeitä koskeva asetus tuo vaatimuksia tuotteista ilmoitettaviin tietoihin. Asetuksen edellyttämät tiedot tulee olla kuluttajan saatavilla tuotteessa, pakkauksessa tai tuotteen mukana tulevassa dokumentissa kohdemaan kielillä.
GS1 Synkka -tuotetietopalvelussa on jo tietokentät valmiina asetuksen vaatimille tuotteiden perustiedoille. Elokuussa 2024 järjestämässämme webinaarissa kerroimme, miten GS1 Synkka ja GS1 2D-koodi auttavat tarjoamaan asetuksen edellyttämiä tuotetietoja niin toimitusketjun osapuolille kuin kuluttajille.
Katso webinaaritallenne!
Ohje kuluttajaohjeiden tallentamiseen
Tuoteturvallisuusasetus edellyttää, että kuluttajalle tarjotaan tietoa tuotteen turvallisuudesta ja sen käytöstä.
Vaadittavat tiedot tallennetaan GS1 Synkkaan seuraavilla tiedoilla:
Käyttöohje kuluttajalle (id 356)
Pakolliset lisähuomautukset kuluttajalle (id 1017)
Kierrätysohje kuluttajalle (id 4659)
Suositusikä (id 1105)
Neuvot näiden tietojen tallentamiseen löydät Tuotetiedot verkkokauppoihin -ohjeesta otsikon Kuluttajaohjeet alta.
Uusi ohje: käyttötavaran alkuperätietojen tallentaminen
Tuotteen alkuperätiedot GS1 Synkassa palvelevat sekä kauppakumppanin että kuluttajan tarvetta saada tietoa tuotteen ja sen materiaalien alkuperästä ja käsittelymaista.
Uuden lainsäädännön, kuten EU:n metsäkatoasetuksen myötä alkuperätietojen merkitys korostuu entisestään ja tekee niiden ilmoittamisesta tietyille tuotteille pakollista.
Kokosimme verkkosivuillemme ohjeen, miten käyttötavaran alkuperätiedot tulee tuotetietopalveluun tallentaa. (Sivuiltamme löytyy myös ohje elintarvikkeiden alkuperätietojen tallentamiseen.)
Meira Nova Oy käyttää tavarantoimittajiensa tuotetietojen vastaanottamiseen GS1 Synkka -tuotetietopalvelua. Yrityksen tuotetietoasiantuntijan Milla Raenmaan mukaan esimerkiksi tarjouslaskennan kannalta on erittäin tärkeää, että GS1 Synkassa on mahdollisimman kattavat tuotetiedot, sillä kilpailutuksissa on joskus todella tarkkaan määritelty, minkälaista tuotetta asiakkaalle voidaan tarjota.
"Erityisesti elintarvikkeiden ravintosisältöön, allergeeneihin ja tuotteen pakkausmateriaalehin liittyvät tiedot ovat foodservice-asiakkaillemme hyvin oleellisia", Milla Raenmaa toteaa Nova-lehden artikkelissa.
"Kun Synkassa on kattavat tuotetiedot, niihin liittyvät kyselyt tavarantoimittajille vähenevät", hän jatkaa.
GS1 Synkka update coming this weekend – notice the service break
The maintenance window for the update starts on Friday 21 February 2025 at 18:00 (EET) and ends on Monday 24 February 2025 at 9:00 (EET). During that time, there may be long service breaks.
After the update, Excel files exported from GS1 Synkka will contain a new column for the date of the last change in product information.
New instruction: Saving origin information for consumer goods
Product origin information in GS1 Synkka serves both the trading partner's and the consumer's need for information on the origin and processing countries of the product and its materials.
New legislation, such as the EU Deforestation Regulation, further emphasises the importance of origin information and makes it mandatory for certain products.
We have put together an instruction on our website on how to enter the origin information of consumer goods into the GS1 Synkka.