Standardi määrittää säännöt, milloin GTIN on vaihdettava
Viime aikoina mediassa on ollut esillä tapaus, jossa suomalaisen terveystuotteita valmistavan yrityksen tuotteelle kilpaileva valmiste on tuotu markkinoille samoilla GTIN-koodeilla ja EAN-viivakoodeilla, vaikka tuotteen sisältö ja valmistusmaa ovat muuttuneet merkittävästi. Tämän seurauksena jälleenmyyjät ja kuluttajat ovat voineet erehtyä luulemaan ostavansa tuttua, kotimaista tuotetta.
GTIN-koodien käyttöä ohjaa GTIN-hallintastandardi, joka auttaa yrityksiä toimimaan yhdenmukaisesti tuotteisiin liittyvien tietojen muuttuessa. Standardi määrittelee, milloin tuotteen muutos edellyttää uuden GTIN-koodin – esimerkiksi silloin, kun muutos vaikuttaa tuotteen logistiikkaan tai kuluttajan valintaan, kuten ainesosien tai pakkauskoon muuttuessa.
GTIN-koodin vaihtaminen viestii olennaisista muutoksista sekä kauppakumppaneille että kuluttajille, erityisesti verkkokaupassa, jossa fyysinen tuote ei ole nähtävissä. Koodin vaihtaminen helpottaa tuotteiden hallintaa toimitusketjun eri vaiheissa ja mahdollistaa verkkokaupassa tuotetietojen ja tuotekuvien muutokset oikea-aikaisesti.
– GS1-standardien käyttö on vapaaehtoista, mutta niitä käytettäessä yritysten on noudatettava standardeihin liittyvää ohjeistusta ja sääntöjä, jotka toimialan yritykset sopivat ja hyväksyvät globaalissa GS1:n fasilitoimassa standardien hallintaprosessissa. Ohjeistuksen noudattaminen on oleellista toimitusketjun tehokkaan toiminnan varmistamiseksi ja virheiden minimoimiseksi, GS1:n CCO Sanni Laine sanoo.
GS1:n kansainvälisen työkalun avulla voit selvittää, milloin GTIN-koodi tulee vaihtaa.